Griffith the place to be!! - Reisverslag uit Griffith, Australië van karsenlizelotte - WaarBenJij.nu Griffith the place to be!! - Reisverslag uit Griffith, Australië van karsenlizelotte - WaarBenJij.nu

Griffith the place to be!!

Door: kars en lizelotte

09 Oktober 2013 | Australië, Griffith

Hallo iedereen,

Intussen is er al weer van alles gebeurd hier!
Ik begin even bij vrijdag 27 september, we hadden om half 11
een afspraak bij de Travellers autobarn om onze auto op te halen, hier zijn we de hele dag bezig geweest, wachten, geld halen, auto op onze naam zetten, wachten, wachten en nog meer wachten.. totdat we om half 5 ofzo eindelijk in de camper konden stappen om weg te rijden!
Gelukkig dat Kars stoer is en gelijk in de camper durfde te rijden, we moesten echt vanuit het centrum terug naar Manly. Met het stuur aan de andere kant, links rijdend en het drukke verkeer was dit best spannend! Maar dit ging allemaal helemaal goed! In het donker zijn we in Manly aangekomen en hebben we hem natuurlijk even laten zien aan mensen in het hostel, helemaal trots!
Deze nacht hebben we nog in het hostel geslapen en de volgende ochtend al onze spullen ingepakt en naar de camper gebracht.
Een ander stel, Cynthia en Mart hebben ons meegenomen naar wat winkels om allemaal spullen te kopen voor in de camper.
Die nacht zijn we met hun en nog een ander stel op een parkeerplaats in Manly gaan slapen, best spannend want dit mocht natuurlijk niet en ik heb gehoord dat je aardige boetes kan krijgen maar we hebben heerlijk geslapen. Eigenlijk waren we van plan om zo snel mogelijk naar Griffith te gaan rijden maar omdat we toch nog veel spulletjes moesten kopen zijn we pas maandag vertrokken.Griffith is een plaats ongeveer 630 km van Sydney waar veel sinasappels, druiven en groetes verbouwd worden. Cynthia en Mart wouden ook wel met ons mee naar Griffith alleen zij moesten nog wat dingen regelen voor hun camper dus vertrokken we pas 's middags om ongeveer half 4. Niet een erg slimme tijd om te vertrekken uit Sydney kwamen we al snel achter, na ongeveer 2 uur waren we 30 km verder en eindelijk op de snelweg. Ook is het hier al vroeg donker dus al snel was het pikdonker en zagen we onze eerste dode kangaroo's liggen op de weg, hopend dat wij niet 1 aan zouden rijden zijn we naar Canbarra gereden en daar hebben we op een camping overnacht. Op deze camping zagen we onze eerste (levende) wilde kangaroos, super leuk!! De volgende dag zijn we even Canbarra ingegaan en hierna doorgereden naar Griffith. We hadden een gratis campingplaats gevonden waar we heen gingen, intussen was het al heel donker en hadden we geen idee waar we terecht kwamen. We hebben onze campers hier neergezet en zijn buiten gaan zitten. Zelfs in het donker was het al mooi, we een poos zitten staren naar duizenden sterren, overal om ons heen waar we keken zagen we ze. We zijn lekker gaan slapen en de volgende ochtend werden we wakker en hadden we een erg mooi uitzicht over het meer. Het enige nadeel aan deze plaats was dat er ontzettend veel vliegen waren en het hard waaide waardoor er allemaal zand in onze campers waaide.
We hebben deze dag een beetje rondgereden door Griffith en bij een soort uitzend bureautje langs geweest en ons ingeschreven. Ook zijn we nog lang wat boererijden gereden om te vragen of ze werk hadden of wisten waar we dat zouden kunnen vinden, al snel kwamen we erachter dat we een beetje op het verkeerde moment kwamen en we waarschijnlijk pas over een paar weken aan het werk zouden kunnen, wel een tegenvaller maar we zoeken gewoon nog door.
's Avonds zijn we bij een andere campingplaats gaan staan midden in het stadje, best gek eerst maar het was een heerlijke plaats. Eigenlijk was het een plaats om door te reizen en je mag hier dus maar 24 uur staan, maar hier hebben we toen nog een nacht gestaan. De 2 dagen daarna hebben we even op een camping gestaan zodat we lekker konden douchen enzo maar daarna zijn we weer terug gegaan en we staan hier nu nog steeds dus we blijven hier tot dat we weg gestuurd worden.
Sinds we hier in Griffith zijn, zijn we een beetje aan het zoeken geweest naar werk en hebben we ook lekker veel niks gedaan.
Zaterdag zijn ook Yoel en Anouk hierheen gekomen in hun auto, dit is ook een nederlands stelletje die we in de bunkhouse hebben ontmoet, ook zij staan nu bij ons op de campingplaats en we hebben het gezellig met zijn 6en.
Maandag was een nationale feestdag hier in Australie en toen we wakker werden was het veldje bij ons helemaal vol met mensen, een grote familie hield er een soort familiedag, erg gezellig met allemaal muziek en eten.
Al snel zaten een aantal kinderen van deze familie bij ons en waren niet meer weg te slaan, we hebben de hele dag een beetje hier gezeten en meegespeeld met volleybal en gepraat met mensen.
Aan het eind van de middag kwam de moeder van een jongetje die steeds bij ons was een praatje met ons maken. We vertelden haar dat we opzoek waren naar werk en ze vroeg ons wat we zochten. We vertelden haar dat we fruit wouden gaan plukken en zei vertelde dat zei en haar man op een orange farm werken en zei mensen aannemen.
Ze moest even wachten op haar man en toen die er was vertelden ze dat ze waarschijnlijk wel werk hadden voor ons op de farm, ze hebben een nummer van ons gekregen en zouden de volgende dag bellen.
Ondertussen was de familie alles aan het opruimen en ze vroegen aan ons of we het eten en drinken wouden wat ze over hadden, super lief!!
We hebben lekker varkensvlees gekregen en dit konden we 's avonds dus lekker opeten.
We waren net klaar met eten toen er een auto naast onze campers stopte waar de vrouw en haar man uitstapte die op de farm werkten, ze vroegen ons of we de volgende ochtend gelijk al aan het werk wouden dus wij hebben gelijk afgesproken dat we dit zouden doen, we zouden om 7 uur opgehaald worden. Ook vertelden ze ons wat we zouden verdienen, 20 dollar per bin die we vol hadden, dit leek ons ideaal dus zijn we vroeg op bed gegaan.
De volgende ochtend stonden we om 6 uur op en om 7 uur stonden we helemaal klaar te wachten. Toen om 8 uur die man er nog steeds niet was hebben we hem maar eens gebeld, hij zei dat hij even wat mensen weggebracht had en eraan kwam. Om half 9 was hij er dan eindelijk en reden we richting de farm. Hier maakten we kennis met de boer en we konden gelijk beginnen.
Ook zagen we de bins waar we 20 dollar voor zouden krijgen en we schrokken ervan, ze waren ontzettend groot!! Ach we dachten we doen het gewoon en zijn gaan plukken, wat een saai werk is dat zeg! Maar we zeurden niet en zijn hard aan het werk gegaan. We hebben tot een uur of 3 gepukt en hadden uiteindelijk 10 bins vol, omgerekend hadden we dus iets meer als 33 dollar verdiend per persoon dat viel dus ontzettend tegen. We hebben nog even met de boer gepraat en het over een 2nd year visa gehad, dit kan je krijgen als je 88 dagen in de agrarische sector hebt gewerkt. Deze boer had hier nog nooit van gehoord wat we al hadden gedacht omdat hij zijn werknemers zwart uitbetaald. We hebben toen met zijn allen besloten dat dit een eenmalige actie was om voor deze boer te gaan werkten omdat het dus niet voor het visum meetelt.
Het was een leuke ervaring om hier een dagje gewerkt te hebben, we weten nu hoe het is om sinasappels te plukken maar gaan weer verder zoeken naar een farm waar we wel voor het 2nd year visum kunnen werken, zodat als we ooit weer terug willen naar Australie we die mogenlijkheid hebben.
Voor de rest heb ik niet veel meer te vertellen dus ik sluit weer af!
We hopen dat we snel werk hebben en we in ons volgende reisverslag hier meer over kunnen vertellen.

Groetjes van ons!!

• 09 Oktober 2013 - 10:06

Femia:

Leuk om jullie verslag te lezen. Ben benieuwd wat jullie nog meet tegen gaan komen. Lizelotte ga jij ook nog in de camper rijden? Doen hoor!
    Dikke kus van femia.

• 09 Oktober 2013 - 14:20

Minke:

Wat leuk om jullie verhaal te lezen, goed geschreven ook; ik ga er helemaal in mee! Links rijden...spannend en gaaf om te doen. Dat jullie kangeroes in het wild hebben gezien en alsmaar in het donker rijden, goh. Ik geloof dat er in dat Cocoparra ook aboriginals wonen, hebben jullie deze bijzondere mensen ook ontmoet? Cocoparra is een aboriginal woord voor kookaburra, de lachvogel, dus die zal er ook vast te horen zijn. Je begrijpt het; ik leef helemaal met jullie mee! Dikke kus!

• 09 Oktober 2013 - 16:20

Dion En Sjanne:

Jammer dat het sinasappelplukken erop uitdraaide dat jullie geplukt werden en slim dat je je niet uit laat buiten. Er komt vast wel iets goeds op jullie pad.
    Misschien kun je in de tussentijd wat leuke foto s van het interieur van jullie campertje op de site of op facebook zetten we zijn zo benieuwd, en voor de rest genieten maar, en ga zo door om jullie belevenissen met ons te delen, leuk om te lezen.
    Dion en Sjanne

• 09 Oktober 2013 - 16:58

Simone:

He Kars en Lizelotte,

Leuk om jullie verhaal te lezen. Zit vaak te lachen om de dingen die jullie mee maken.
    Fijn om te lezen dat alles goed gaat en dat jullie al veel beleefd hebben.
    Jammer dat jullie niet voor een visum bij de boer kunnen werken.
    Maar er komt vast een baan op jullie pad.
    Veel succes met zoeken en lekker genieten.

Liefs,
    Simone.